اجزا سیستم خنک کاری موتور خودرو

- به علت انفجار مخلوط بنزین و هوا در محفظه احتراق موتور، حرارت بسیار زیادی تولید می شود، این حرارت حتی قادر است بعضی از قطعه های موتور را ذوب کند. از آنجا که مقدار زیادی از گرمای موتور توسط دود از اگزوز خارج شده مقداری نیز باید توسط سیلند، سر سیلندر، پیستون و دسته پیستون به بیرون منتقل شود، بنابراین طراحان موتور دو روش برای این کار پیش بینی کرده اند که در ادامه به آنها می پردازیم . لطفا برای دریافت قیمت قطعات یدکی خودرو ماشین ایرانی و خارجی و سفارش تماس بگیرید .
خنک کاری موتور با هوا ( روش اول )
- این روش بیشتر در موتور سیکلت ها ، هوایما و ماشین های برف روب استفاده شده است . که اغلب موتورهایی که با هوا خنک می شوند سیلندرهای موتور آنها جدا از هم ساخته می شوند تا موتور بهتر خنک شود. برای بهتر خنک شدن دیواره سطح بین خارجی سیلندرها و سرسیلندرها پره های فلزی قرار گرفته اند تا سطح انتقال حرارت بیشتر شود، همچنین برای افزایش خنک کاری فن هایی که نیروی چرخشی خود را از موتور می گیرند،هوا را به سیلندر انتقال می دهند . روش های دیگر در ادامه مطلب ..
خنک کاری با مایع ( روش دوم )
- در این روش خنک کاری با مایع (همان آب یا ضد یخ)به مجاری سیلندرها و سرسیلندر ها جریان پیدا کرده و پس از گرفتن گرما مجددا به رادیاتور برمی گردد و به علت تماس با هوای مجار رادیاتور خنک می شود که در این روش اجزای زیادی وجود دارند تا این گردش آب و مایع خنک کننده انجام گرفته و دمای موتور کاهش یابد و اگر هر کدام از این اجزا وظیفه خود را به درستی انجام ندهند سیتم دچار نقص شده و باعث بالا رفتن دمای موتور و آسب دیدن قطعات داخلی موتور می شودکه در ادامه با این اجزا و وظیفه آن ها آشنا می شویم
- الف- رادیاتور
- ب- لوله های رفت و برگشت آب یا مایع خنک کننده
- پ- پمپ آب یا همان واتر پمپ
- ت-محفظه ترموستات و ترموستات
- ث- تسمه پروانه ، فولی پروانه ، پروانه
- ج-فشنگی آب و آمپر آب (سنسور دمای آب)
- چ- لوله های رفت و برگشت بخاری خودرو
الف- رادیاتور
به منظور ذخیره مایع خنک کاری(آب و ضد یخ) درجلوی موتور جانمایی شده و از چهار قسمت تشکیل شده است 1-مخزن بالا 2-مخزن پایین3- شبکه با لوله های رادیاتور 4- درب رادیاتور که یکی از مهم ترین اجزا بوده و به منظور جلوگیری از سریز آب رادیاتور و افزایش فشار ر داخل سامانه خنک کاری به کار می رود همیشه سعی نمایید که از درب سالم استفاده کنید . درب رادیاتور دارای دو نوع سوپاپ فشار و سوپاپ خلاء است که عمل کرد این دو سوپاپ برای سیستم خنک کاری بسیار مهم و حیاتی استو در ادامه با نحوه عمل کرد آنها بیشتر آشنا می شویم
# قیمت لوازم یدکی خودرو # قیمت لوازم یدکی خودرو
سوپاپ فشار درب رادیاتور ، باعث می شود آب به جای اینکه در شرایط معمولی (100 درجه) به جوش آید دیرتر به نقطه جوش برسد. با بالا رفتن درجه حرارت فشار به مقدار زیادی بالا می رود و این افزایش فشار باعث می شود مایع با حرکت بهتر و موثرتری در مجاری خنک کاری موتور(سیلندر و سر سیلند) جریان یافته و گرمای موتور را به بیرون منتقل کند.سوپاپ خلاء بر اثر بخار شدن آب رادیاتور ،باعث می شود که آب از لوله سرریز گلویی رادیاتور به بیرون یا در منبع انبساط ریخته شود. پس از اینکه موتور خاموش و آب سرد شد مقدار فشار داخل کم شده و آب به داخل رادیات بر میگردد
# تقسیم بندی انواع موتورها # تقسیم بندی انواع موتورها
ب- لوله های بالا و پایین رادیاتور
این لوله ها ارتباط بین ورودی واتر پمپ و همچنین ارتباط بین محفظه ترموستات با رادیاتور را برقرار می کنند، جنس آنها در در مقابل حرارت مقاوم بودهو برای جا انداختن آنها نباید از مواد روغنی مانند گریس استفاده نمود. استفاده از مواد شوینده و برش مورب لوله هنگام جا زدن آن بهتر است. بعد از جا زدن لوله ها باید آنها را با بست های فلزی محکم کنید تا در اثر بالا رفتن فشار از محل خود خارج نشوندهمچنین در طول زمان ممکن است این به علت های مختلف قسمت های ورودی یا خروجی دچار نشتی شوند که باید آنها را به صورت دوره ای چک کنید
# لوازم یدکی ماشین چینی # لوازم یدکی ماشین چینی
ب- پمپ آب یا واتر پمپ
برای انتقال بهتر آب رادیاتور به طرف سامانه خنک کاری موتوراز پمپ آب استفاده می شود به این صورت که وقتی آب در رادیاتور بر اثر اختلاف ارتفاع به محفظه داخل پمپ وارد می شود و توسط تسمه پروانه، شفت پمپ آب شروع به کار کرده و آب های جمع شده در جلوی آب پخش کن را با فشار به سمت این سامانه هدایت میکند و این کار به صورت مداوم و با توجه به شدت حرکت تسمه پروانه و شفت واتر پمپ به داخل موتور صورت می گیرد.روی پوسته پمپ سوراخی وجود دارد که در صورت عدم آب بندی توسط کاسه نمد و خروج آب ، از رسیدن آب به بلبرینگ جلوگیری می کند
# لوازم یدکی چراغ برق # لوازم یدکی چراغ برق
ت-ترموستات و محفظه آن
محفظه ترموستات روی سرسیلندر جایی که مایع خنک کننده پس از طی مجاری خنک کاری سیلندر و سرسیلندر از آنجا وارد لوله بالایی رادیاتور می شود نصب و ترموستات هم داخل آن قرار می گیردو تا زمانی که حرارت مایع به حد نرمال نرسد اجازه عبور آن به طرف رادیاتور را نمی دهد، به این معنی که وقتی موتور و مایع سرد است ترموستات بسته است اما پس از این که حرارت مایع به درجه ای که روی ترموستات نوشته شده است برسد ترموستات باز شده و اجازه ورود مایه به رادیاتور را می دهد
# یدکی سمند # یدکی سمند
ث- پروانه، فولی پروانه، تسمه پروانه
کار پروانه تولید باد و کشیدن باد از میان شبکه های رادیاتور برای خنک کردن آب رادیاتور می باشد و نقش خنک کنندگی آن وقتی بیشتر است که موتور در دور کم کار می کند . پروانه توسط چند پیچ به توپی متصل است . هرچه تعداد پره های پروانه بیشتر باشد از فولی کوچیک تری باید استفاده شودچون دور پروانه بیشتر شده و میزان خنک کنندگی آن هم افزایش می یابد. قطعه دیگری که به پروانه در خنک کاری کمک میکند تسمه پروانه است که در بازدید های دوره ای حتما باید این قطعه را نیز چک کنید که از نظر ظاهری سالم و بدون نخش کش شدگی یا پارگی باشد همچنین نباید زیاد سفت یا شل باشد
# درجه باک تیبا سنجش # درجه باک تیبا سنجش
ج- فشنگی آب، آمپر آب
برای نشان دادن دمای آب در داخل داشبورد خودرو از دو قطعه به نام آمپرر آب که در صفحه جلویی راننده (داشبورد) و سنسور دمای آب که در روی موتور نصب شده است استفاده می شودکه در صورت وجود هرگونه ایراد در قطعات نام برده شده سیستم خنک کننده دچار اخلال شده و امکان آسیب به موتور زیاد است.پس همیشه به خاطر داشته باشید که درصورت جوش آوردن خودرو بعد از خنک شدن آن حتما این دو قطعه نیز را چک کنید و در صورت معیوب بودن آنها را تعویض نمایید
# درجه بنزین پژو پارس # درجه بنزین پژو پارس
چ- لوله های رفت و برگشت بخاری
در اکثر خودرو ها معمولا این لوله ها به راحتی قابل دسترسی و بازدید نیستند ولی در خیلی از مواردی که خودرو آب کم میکند علت آن نشتی در این لوله هایا به طور کلی وجود سوراخ در رادیات بخاری است و پیدا کردن این نشتی باید توسط متخصص انجام شود چرا که رادیات بخاری پشت داشبورد نصب شده و بازدید چشمی آن به راحتی قابل انجام نیست ولی در برخی از موارد به علت نشتی زیاد مقدار آب یا خیسی قابل توجهی در زیر پای راننده دیده می شود که علت اصلی آن میتواند نشتی در رادیات یا لوله های بخاری خودرو باشد