تقسیم بندی انواع موتورها خودرو+ خرید آسان موتور

کد محصول x242
تعریف موتور: موتور دستگاهی است که انرژی حرارتی حاصل از سوختن مواد شیمیایی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند . برای سفارش انواع موتور خودرو و دریافت لیست قیمت روز به شماره تلفن درج شده در بالای همین مطلب پیام دهید و یا به سادگی با تماس می توانید از مشاوره رایگان با متخصصین فروش لوازم یدکی ماشین بهره مند شده و هر کدام از محصولات را به صورت عمده یا خورده در هر کجای تهران و ایران دریافت نمایید .
# برند قطعات یدکی # برند قطعات یدکی
تقسیم بندی انواع موتورها
- تقسیم بندی موتورها برحسب محل احتراقشان: موتور درون سوز وبرون سوز
- الف- موتور برون سوز: این موتورها ، سوخت را در محلی جدا از موتور می سوزانند و حرارت تولید می کنندسپس موتور انرژی حرارتی را به انرزی مکانیکی تبدیل می کند، مانند ماشین بخار
- ب- موتور درون سوز: در این نوع موتورها ، سوخت داخل محفظه احتراق سیلندر، سوخته و تولید انرژی می کند، مانند خودرو های امروزی
- تقسیم بندی انواع موتورها برحسب سیکل کارکرد
- الف- موتورهای دوزمانه: این نوع موتورها که بیشتر در موتورسیکلت استفاده می شوند فاقد سوپاپ بوده و ورود و خروج گاز و دود از طریق مجاری تعبیه شده در آن صورت می گیرد.در این موتورها در هر دور گردش میلنگ ، یک بار عمل احتراق صورت می گیرد و از این نظر بازدهی بیشتری نسبت به موتورهای چند زمانه دارند، همچنین سیستم روغنکاری ندارند و روغن با سوخت مخلوط شده و می سوزد ،در این نوع موتور برای هر سیلندر یک کارتل روغن جداگانه وجود داردو همچنین فاقد رینگ روغنی بوده و دارای رینگ کمپرس ثابت روی یاتاقان است
- ب- موتورهای چهارزمانه: در این نوع موتورها با دو دور گردش میلنگ ، یک بار عمل احتراق صورت می گیردو به همین دلیل نسبت به موتورهای دوزمانه حرارت موتور پایین تر است.همچنین دارای سیستم روغن کاری جداگانه و میل سوپاپ و سوپاپ برای باز و بسته کردن دریچه می باشند و دارای یک کارتل برای همه سیلندرها بوده ، و همچنین دارای رینگ روغنی و یاتاقان است
- انواع موتورها برحسب سوخت
- الف- موتورهای دیزلی یا گازائیلی: در این موتورها از سوخت گازوئیل استفاده می شود،به این صورت که بعد از متراکم شدن هوا به نسبت 1 به 12 الی 1 به 22 در داخل محفظه احتراق، سوخت تحت فشار به صورت پودر توسط انژکتور پاشیده می شود و برخورد آن با هوای فشرده شده که به دمای بالایی رسیده است باعث احتراق می شود، به همین علت می توان گفت که در این نوع موتورها انفجاری صورت نمی گیرد و فقط احتراق به وجود می آید و از طرفی برای خاموش کردن این موتورها باید سوخت آنها قطع شود،
- ب- موتورهای بنزینی: در این موتورها بنزین مصرف می شود، به این صورت که مخلوط بنزین و هوا کاربراتور(یا انژکتور) از طرق سوپاپ گاز در مرحله تنفس، وارد محفظه احتراق شده و نسبت 1 به 8 تا 1 به 12 متراکم می شود بعد از آن جرقه شمع باعث ایجاد انفجار شده و نیرو تولید می کندو برای خاموش کردن آن باید جریان برق را قطع کرد
- انواع موتورها بر حسب سیستم خنک کننده
- الف- سیستم خنک کاری با هوا: در این موتورها حرارت مستقیماً بین دیواره سیلندرها و هوای اطراف به دلیل شکل ظاهری موتور مبادله می شود. از این نوع موتورها در موتورسیکلت ها و برخی هواپیماها استفاده می شود
- ب- سیتم خنک کاری با مایع: در این نوع موتورها آب یا روغن در اطراف سیلندرها، دریچه ها و جاهایی که گرم هستندجریان دارد و پس ازجذب کردن حرارت ، مایع به رادیاتور منتقل شده و حرارت را با هوایی که توسط پروانه تولید می شود، مبادله می کند
- تقسیم بندی موتور برحسب طرز قرار گرفتن و تعداد سیلندرها
- الف- موتورهای خطی یا ردیفی: در این موتورها ، سیلندرها در یک ردیف قرار دارند که از جلو به عقب شماره گذاری شده اند. ممکن است به صورت یک سیلندر، دو سیلندر ، سه سلندر ، چهار سیلندر، پنج سلندر، و شش سلندر ساخته شوند
- شکل: در این موتورها ، سیلندرها در دو ردیف کنار هم با زاویه ای حدود 60 الی 90 درجه ساخته می شوند. این طرح موتور سبک تر و محکم تراست و به توزیع یکنواخت V ب- موتورهای خورجینی یا سوخت بین سیلندرها کمک می کند. همچنین شاتون هر دو سیلندر مقابل هم روی یک لنگ میل لنگ سوار می شوند
- پ- موتورهای خوابیده یا افقی: این نوع موتورها دارای دو ردیف سیلندر هستند که زاویه بین آنها 180 درجه است شاتون هر دو سیلندر روی یک لنگ سوار می شوند مانند موتور فولکس واگن
- ت- موتورهای رادیل یا ستاره ای: در این نوع موتورها اغلب در وسایل نقلیه هوایی مورد استفاده قرار می گیرند و سیلندر های آن همگی دور میلنگ قرار دارند و شاتون ها روی یک لنگ مشترک سوار شده اند
- ث-موتورها با پیستون متقابل: این نوع موتورها ، دارای دو عدد میل لنگ یکی در بالا و یکی دیگر در پایین می باشد و محفظه احتراق در ما بین دو پیستون قرار دارد. با هر انفجار در محفظه احتراق نیرو بین هر دو شاتون متقابل وارد می شود
- شکل: این موتورها از سه ردیف سیلندر تشکیل شده اند و هر سه سیلندر متقابل با شاتون های آنها روی یک لنگ میلنگ سوار شده اند. به طور معمول این نوع موتورها W ج-موتورهای سه ردیفه یا در مراکز تولید نیروی کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرند